БГ дизайнер на фокус: Лазар Босаков

Запознай се с Лазар Босаков и неговите „Лукави лисици“.

Всички обичаме да играем интересни и вълнуващи игри, но рядко обръщаме вниамние на създателите и творците, които стоят зад тези вълнуващи проекти.

Българските дизайнери на настолни игри

Днес започваме нова рубрика в блога на NASTOLA, която има за цел да запознае феновете на настолните игри с българските дизайнери и техните проекти. Ще задаваме въпроси, с които да ги опознаем, а също и да ни споделят безценни съвети от опита им до момента.

Първият гост на рубриката е Лазар Босаков, който ще ни разкаже малко повече за себе си и играта, над която игра.

Може ли да се представиш с няколко изречения?

Привет! Казвам се Лазар и съм създател на играта „Лукави лисици“. Освен да играя настолни игри, в свободното си време обичам да посещавам различни културни мероприятия, като най-интересно ми е съвременното изкуство заради различните си изразни форми и провокации. Ценител съм и на добрата храна и напитки, най-вече когато са споделени с добра компания.

От колко време играеш настолни игри?

През последните 3-4 години започнах да играя по-често и на по-разнообразни заглавия. Иначе още от дете обичах различните игри на карти, табла, Скрабъл и други.

Какво те вдъхнови да създадеш собствена игра?

Беше една от онези вечери вкъщи, в които играех настолни игри с приятели. Изведнъж получих някакъв момент на просветление докато наблюдавах моя много близка приятелка, която често проявява силен състезателен дух. Различни идеи започнаха да се въртят в главата ми. На следващия ден тези мисли продължиха докато се приготвях за работа. Оставих четката за зъби и започнах да записвам идеите си в един тефтер.

Ще разкажеш ли малко повече за играта и процеса по създаване?

„Лукави лисици“ (или Sly Foxes на английски) е свежа, забавна и едновременно стратегическа игра на карти. В нея от 2 до 6 човека се опитват да надхитрят останалите и да се докажат като най-лукавата лисица в гората. За целта трябва да елиминират останалите с помощта на смешни клюки, забавни капани, нахални невестулки и други горски обитатели. Особен акцент поставих върху закачливите текстове и илюстрации, а при някои има и момент на изненада. Играта става още по-интересна и забавна, когато се играе по отбори.

Игра с карти - Лукави лисици

Но за да стигна до тук извървях дълъг път. Първо създадох много груб прототип от надраскани картончета само за да проверя дали механиката работи. После направих доста семпъл и бързо скалъпен дизайн, който да отпечатам на принтер и да тествам с приятели, без да им казвам, че това е моя игра. Направих така, за да мога да наблюдавам неподправени реакции, макар че някои се досетиха. Чак тогава инвестирах повече време по дизайна, правих различни промени и подобрения и с течение на времето доизчистих правилата.

По професия съм дизайнер на потребителско изживяване и това изключително много ми помогна за разработката на играта – да наблюдавам, да питам подходящите въпроси, да разбера точно какво им харесва на хората и на какво да акцентирам.

Вече съм участвал на различни събития за настолни игри и фестивали, а играта е изпробвана от над 300 души от 6 страни.

Как се играе на Лукави лисици

Какво прави твоята игра уникална?

Съчетанието на забавни реплики, илюстрации и стратегическо мислене. „Лукави лисици“ може да бъде доста социална и весела, но в същото време да изисква добре обмислена тактика. Това я прави интересна както за начинаещи, така и за хора, които са играли малко повече игри.

На каква фаза от разработката си и какви са следващите ти стъпки?

В момента тече кампания за предварителна поръчка на „Лукави лисици“ в платформата за колективно финансиране Indiegogo. След като тя приключи ще премина към печат на играта и нейното разпространение. Имам и идея за версия специално за възрастни (+18) – това е нещо което не малко хора са давали като предложение. От това колко успешна е кампанията зависят и следващите ми стъпки, затова ще помоля хората, които харесват идеята на играта, да я подкрепят с поръчка още сега.

Промо на Лукави лисици - дизайнер

Къде хората могат да научат повече за теб и играта?

На сайта на „Лукави лисици“ https://slyfoxes.games/ (на български и английски), на страницата на проекта в Indiegogo https://igg.me/at/slyfoxes, а за мен самия могат да научат повече от личния ми блог https://lazdesign.eu/

Какво да очакват хората след издаването на играта, ще има ли следваща игра?

Имам някои идеи, но засега смятам да ги запазя в тайна. Може би ще е нещо, с леко образователна цел.

Какъв съвет би дал на хората, които имат идея за игра, но не знаят от къде да започнат?

Изпробвайте идеите си максимално рано и търсете повече обратна връзка. Ако създаването на игра ви доставя удоволствие – действайте. Имайте предвид обаче, че издаването на една настолна игра не е лека задача и включва маркетинг, да предвидите и планирате доста неща както и да се занимавате с някои административни задачи.

Един урок, който си научил в процеса на разработка?

Макар да дават много възможности, платформи като Kickstarter и Indiegogo не водят голяма публика към проекта ти – трябва ти сам да я доведеш.

В заключение

Благодарим на Лазар за отделеното време и му пожелаваме успех във всяко начинание.

Преди месеци пробвахме играта за първи път и виждаме как във времето проекта се развива и придобива все по-завършен вид. Малки и големи се забавляват заедно, а от това по-добра обратна връзка няма.

Ако имате предложения и коментари за рубриката, може да ни пишете на pishi@nastola.bg

Играта Лукави лисици е налична в сайта на NASTOLA.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Нашият сайт използва бисквитни с цел подобряване на клиентското преживяване. Ако приемете, значи сте съгласни.