Лукави лисици - Лазар Босаков

БГ дизайнер на фокус: Лазар Босаков

Запознай се с Лазар Босаков и неговите „Лукави лисици“.

Всички обичаме да играем интересни и вълнуващи игри, но рядко обръщаме вниамние на създателите и творците, които стоят зад тези вълнуващи проекти.

Българските дизайнери на настолни игри

Днес започваме нова рубрика в блога на NASTOLA, която има за цел да запознае феновете на настолните игри с българските дизайнери и техните проекти. Ще задаваме въпроси, с които да ги опознаем, а също и да ни споделят безценни съвети от опита им до момента.

Първият гост на рубриката е Лазар Босаков, който ще ни разкаже малко повече за себе си и играта, над която игра.

Може ли да се представиш с няколко изречения?

Привет! Казвам се Лазар и съм създател на играта „Лукави лисици“. Освен да играя настолни игри, в свободното си време обичам да посещавам различни културни мероприятия, като най-интересно ми е съвременното изкуство заради различните си изразни форми и провокации. Ценител съм и на добрата храна и напитки, най-вече когато са споделени с добра компания.

От колко време играеш настолни игри?

През последните 3-4 години започнах да играя по-често и на по-разнообразни заглавия. Иначе още от дете обичах различните игри на карти, табла, Скрабъл и други.

Какво те вдъхнови да създадеш собствена игра?

Беше една от онези вечери вкъщи, в които играех настолни игри с приятели. Изведнъж получих някакъв момент на просветление докато наблюдавах моя много близка приятелка, която често проявява силен състезателен дух. Различни идеи започнаха да се въртят в главата ми. На следващия ден тези мисли продължиха докато се приготвях за работа. Оставих четката за зъби и започнах да записвам идеите си в един тефтер.

Ще разкажеш ли малко повече за играта и процеса по създаване?

„Лукави лисици“ (или Sly Foxes на английски) е свежа, забавна и едновременно стратегическа игра на карти. В нея от 2 до 6 човека се опитват да надхитрят останалите и да се докажат като най-лукавата лисица в гората. За целта трябва да елиминират останалите с помощта на смешни клюки, забавни капани, нахални невестулки и други горски обитатели. Особен акцент поставих върху закачливите текстове и илюстрации, а при някои има и момент на изненада. Играта става още по-интересна и забавна, когато се играе по отбори.

Но за да стигна до тук извървях дълъг път. Първо създадох много груб прототип от надраскани картончета само за да проверя дали механиката работи. После направих доста семпъл и бързо скалъпен дизайн, който да отпечатам на принтер и да тествам с приятели, без да им казвам, че това е моя игра. Направих така, за да мога да наблюдавам неподправени реакции, макар че някои се досетиха. Чак тогава инвестирах повече време по дизайна, правих различни промени и подобрения и с течение на времето доизчистих правилата.

По професия съм дизайнер на потребителско изживяване и това изключително много ми помогна за разработката на играта – да наблюдавам, да питам подходящите въпроси, да разбера точно какво им харесва на хората и на какво да акцентирам.

Вече съм участвал на различни събития за настолни игри и фестивали, а играта е изпробвана от над 300 души от 6 страни.

Какво прави твоята игра уникална?

Съчетанието на забавни реплики, илюстрации и стратегическо мислене. „Лукави лисици“ може да бъде доста социална и весела, но в същото време да изисква добре обмислена тактика. Това я прави интересна както за начинаещи, така и за хора, които са играли малко повече игри.

На каква фаза от разработката си и какви са следващите ти стъпки?

В момента тече кампания за предварителна поръчка на „Лукави лисици“ в платформата за колективно финансиране Indiegogo. След като тя приключи ще премина към печат на играта и нейното разпространение. Имам и идея за версия специално за възрастни (+18) – това е нещо което не малко хора са давали като предложение. От това колко успешна е кампанията зависят и следващите ми стъпки, затова ще помоля хората, които харесват идеята на играта, да я подкрепят с поръчка още сега.

Къде хората могат да научат повече за теб и играта?

На сайта на „Лукави лисици“ https://slyfoxes.games/ (на български и английски), на страницата на проекта в Indiegogo https://igg.me/at/slyfoxes, а за мен самия могат да научат повече от личния ми блог https://lazdesign.eu/

Какво да очакват хората след издаването на играта, ще има ли следваща игра?

Имам някои идеи, но засега смятам да ги запазя в тайна. Може би ще е нещо, с леко образователна цел.

Какъв съвет би дал на хората, които имат идея за игра, но не знаят от къде да започнат?

Изпробвайте идеите си максимално рано и търсете повече обратна връзка. Ако създаването на игра ви доставя удоволствие – действайте. Имайте предвид обаче, че издаването на една настолна игра не е лека задача и включва маркетинг, да предвидите и планирате доста неща както и да се занимавате с някои административни задачи.

Един урок, който си научил в процеса на разработка?

Макар да дават много възможности, платформи като Kickstarter и Indiegogo не водят голяма публика към проекта ти – трябва ти сам да я доведеш.

В заключение

Благодарим на Лазар за отделеното време и му пожелаваме успех във всяко начинание.

Преди месеци пробвахме играта за първи път и виждаме как във времето проекта се развива и придобива все по-завършен вид. Малки и големи се забавляват заедно, а от това по-добра обратна връзка няма.

Ако имате предложения и коментари за рубриката, може да ни пишете на pishi@nastola.bg


Ако ви беше интересно, полезено или забавно, моля харесайте и споделете.



Вашият коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.