Каркасон е изключително стратегическа настолна игра, създадена от Клаус Юрген Вреде, издадена през 2000-та година. Играта печели много награди и е номинирана постоянно.
Тя е една от любимите бордови игри на всички и много често грабва вниманието дори и на тези, които не са особено големи фенове на игрите. След базовото издание, на пазара излизат много нейни разширения, които внасят различни сюжети и начини на игра.
Каркасон се играе за около 45 минути, с от 2 до 5 играчи, тя е с лесен геймплей и правила.
Основна идея
В Каркасон играчите трябва да изградят своя земя в Източна Франция. Могат да постигнат това като строят градове, села, пътища или ниви. Всеки играч има определен брой фигурки, които могат да бъдат поставени на игралната площ, за да трупат точки. Крайният резултат се формира от броя фигурки, поставен на полето.
Геймплей
Приготовлението за играта е бързо. Поставете началните плочки в средата на игралното поле. Останалите направете на тесте с обърнати лица, раздайте фигурки на играчите и стартирайте.
На всеки ход на играч, се изтегля карта от тестето. Плочката се поставя до вече наредените, следвайки правилата. Пътищата трябва да свързани с други пътища, градовете с други, нивите с ниви и така нататък. Щом плочката е поставена, играчът избира къде да сложи фигурката си.
Когато фигурката е поставена върху плочка на град – то тя се брои за рицар, когато е на път – за крадец, монах на манастир и фермер върху нива. Рицарят, крадеца и монаха, стоят отстрани, докато тяхната зона не бъде построена напълно. На всеки рунд, те печелят точки, които по-късно ще бъдат в полза.
Градовете са завършени щом са оградени от крепостни стени и няма пролуки между тях. Рицарите печелят по 2 точки за всяка градска плочка или 4 точки, ако плочката има изграден щит. Пътищата са завършени щом имат начало и край, които са представени чрез село или град, или когато самия път е свързан. Крадецът печели по 1 точка за всяка плочка с път, а когато манастира е обграден с осем други плочки печели девет точки.
Играта на фермера, е малко по-различна, тъй като те остават на игралното поле до края. Те контролират всяка зона от Каркасон. Само една фигурка на фермер има право да стои върху плочка с нива. Полето може да се състои от различни свързани ниви, които не трябва да са разделени от градове или пътища. В края на играта, всеки град, който е построен и свързан с фермер, печели три точки.
Играта продължава по този начин, докато плочките от тестето не свършат. Всеки играч добавя плочка на полето и само по една фугурка на ход върху игралната площ. Най-сложното е, когато трябва да поставиш фигурка върху плочка, тъй като играчите имат определен брой и бързо могат да свършат. Рицарят, крадеца и монах, не могат да се върнат при играча, докато тяхната зона не бъде завършена. Фермера стои на игралното поле до края на играта. Играчите имат избор между това да трупат бързи точки като строят пътища, градове или манастири, или да използват по-дълга, но печеливша стратегия като фермери.
Ако един от играчите реши да строи град и постави там фигурката си, то друг играч може да направи същото. Щом градовете са завършени те могат да се свържат. Играча, поставил най-много фигурки до края на съревнованието, ще спечели точките.
Това се отнася и за крадците и фермерите. Състезанието между фермерите може да бъде голямо заради многото точки, които носят, особено когато нивите са свързани със замъци. Повечето игри в Каркасон са играни, за да печелят фермирите. Може да има повече от едно поле в играта и могат да бъдат свързани чрез градове и пътища, които да отрязват зоните от играта.
Последни мисли за Каркасон
Геймплея е лесен: избери плочка, остави я на полето и постави фигурката си. Правилата са прости и лесни за разбиране, ходовете се разиграват бързо и играта е динамична.
Освен лесния си геймплей, играта представя стратегически и тактични решения. През всеки ход, играча има право на една плочка и да я постави на правилното място.
Състезанието за фермери може да бъде по-сложно и дълго, и понякога е критична точка за това дали ще спечели играча или ще загуби. Ако играете за първи път, ролята на фермера може да Ви се стори сложна и затова трябва да се обясни добре. Това, че фигурката му не се маха до края на играта, е много важно, защото трябва да се постави на място, което ще бъде значимо за победата. Дали да поставя крадеца сега, за да грабна няколко бързи точки или да изчакам да дойде правилната плочка? Да поставя ли рицара в замъка, надявайки се, че ще го построя бързо или да изчакам замъка да бъде напълно завършен, за да взема фигурката си обратно? Да сложа ли фермера си сега или да изчакам, за да не ми изгори фигурката? Това са само част от въпросите, които ще си зададете доката играете.
Играта има възможност за преиграване. Да, плочките са еднакви, но реда, по който се поставят и излизат от тестето са различни. В края на играта, може да се насладите на красива Западна Франция и постройките, които вие сте направили. Хубавото е, че в разширенията на Каркасон, има нови фугирки, плочки и игрални площи. Това допринася за разнообразието в играта и по този начин никога няма да Ви омръзне да играете!
Може да Ви хареса:
- Бързо начало на играта
- Малко компоненти
- Лесна за разбиране и обяснение
- Може да се разиграва по много начини
- Много разширение
Може да не Ви хареса:
- Късметът понякога е определящ
- Може да стане много състезателна
Игри, подобни на Каркасон: